To Live And Die in L.A. (1985)

Posted: Prosinac 8, 2014 in Ekranizacije, Kriminalistički

max1122178553-frontback-cover ToLiveAndDieInLABDCLTv1

IMDb

Trailer

 

Čitam neke stvari ovako iz neke dosade i naletim na neki članak koji govori kako su ljudi još uvijek nadrkani na Williama Fridkiena zbog Exorciste. Kažu, iskvario je ljude pokazujući im gadosti, bezbožno je upotrijebio prelijepu klinku i napravio joj grozote, gad jedan bezbožni. Mislim da je to malo pretjerivanje (Carpentera bi onda trebalo spaliti na lomači što je praktički izumio slasher žanr) ali u jednu ruku tu negdje leži i prava istina. Friedkin je imao tu sreću (ili peh) da snimi dva jako utjecajna filma gotovo odmah na početku karijere (ne baš odmah na samom početku, ali dovoljno blizu) koji su rasturili po svim stavkama; gledanost, dobre kritike, Oscari… Tu sad imate izbor, nastaviti u istom tonu, što je nemoguće, jednostavno je nemoguće slagati toliku kvalitetu, ili možete nestati sa scene. Nije se dogodilo nijedno, ali razvoj njegove karijere malo baca na ovo drugo. Nikad niše nije snimio film kakav je Istjerivač Đavla ili Francusku Vezu, što je OK, već ta dva naslova mu osiguravaju mjesto u filmskoj povijesti, ali nije da je Friedkin spavao, dapače, čovjek radi cijelo vrijeme, iako su uspjesi bili različiti. Jedan od tih naslova je i ovaj film. Film kao takav nije uopće nepoznat, zna se za njega, ali je pošteno podcjenjen, što ga čini zanimljivim. 80-te su bile jako plodno tlo za svašta; od horora, preko stvaranja akcijskog filma, do obaranja rekorda na blagajnama i sličnim stvarima, ali jako malo se piše o nekakvom kriminalističkom filmu. Možda zato što Martin Scorsese tada nije snimio nešto zanimljivo kao Taxi Driver (70-te) ili svoje gangsterske filmove (90-te) a možda zato što kriminalistički filmovi nisu bili baš tako zanimljivi jer nisu obarali financijske rekorde. Meni osobno je jako drago to desetljeće što se tiče kriminalističkih filmova, i ponešto trilera, već kad se spominje, iako ga baš i nisam nešto posebno istraživao, ne kao akcijske filmove ili SF. U tom desetljeću Michael Mann je imao svoj cjelovečernji redateljski debi s Thief, vrhunskim krimićem koji je itekako najavio budućeg redateljskog mastera. Friedkin, koji je do tada već pomalo stagnirao, vratio se s ovim filmom (ovo vratio slobodno stavite pod navodnike) iako nikad nigdje nije ni otišao, ali bio je to dobar povratak u staru formu jer To Live… je jedan od onih jednako vrhunskih krimića za koje se možete otvoreno zapitati za kojeg vraga nemaju neki bolji status u filmskoj ostavštini. Da ima nekih mana, ima, no što je pokoja nesavršenost kad je konačni rezultat jako blizu vrhunskog. No, dobro, to sam ja, ja gotovim film, pa ću vas uputiti u sve stvari, iskreno i realno,  tek toliko da znate o čemu govorim.

Dakle, o čemu je riječ. Chance i John su dva agenta Tajne Slžbe. Njihova igra je lov na razne krivotvoritelje, ponajviše novca. Rick Masters je vrhunski krivotvoritelj, jedan od najboljih u poslu i za jednog od naših junaka lov na njega će postati osobna stvar kad mu dotični ubije partnera. Pronaći Mastersa je jedna sasvim složena stvar, čovjek je skoro, pa duh, ali postoje neki tragovi koje Chance i John mogu iskoristiti, svjedoci koje mogu nadzirati i zakone koje mogu prekršiti. Jer, sve to će i napraviti, ali nije da Masters sjedi besposleno, i on je svjestan činjenice da nitko nije nedodirljiv te da se svatko može pronaći, pa tako i on sa svoje strane radi na tome da ukloni sve tragovi koji mogu odvesti do njega. Prije nego se upustim u detaljnije pojašnjavanje, ovo je ekranizacija istoimenog romana, a koji je napisao bivši pripadnik stvarne Tajne Službe. Osim što je čovjek bio dobro upućen u sve tajne krivotvoriteljstva i načine na koji se takvi pronalaze, znao je i kako se radi na terenu, što filmu daje određenu autentičnost, iako je ona razblažena zbog izmjena u scenariju (jedna od najboljih auto-potjera koja se događa u sredini filma ne postoji u romanu). U prilog njegovim dobrim temeljima u stvarnosti ide i činjenica da je postupak krivotvorenja novčanica u filmu stvaran (par tih majstora su bili savjetnici na snimanju) te je Friedkin pokupio (opet) negativne stavove javnosti o tome da promovira uspješan kriminal. Uz dodatak tome, novčanice koje su korištene u filmu su bile lažne (well…duh!) ali je jedan dio njih nekako dobio noge sa seta i otišle su u javnu cirkulaciju te je bilo potrebno nekoliko mjeseci da ih pronađu. Tako su dobre bile. To su oni mali, sporedni detalji koji čine stvari zanimljivijima jer ma koliko god holivudski scenaristi bili dobri, stvarnost je ta koja dodaje malo na aromi.

Što se tiče samog filma, dosta stvari funkcionira savršeno. Prvo i najbitnije, radnja uspjeva pratiti sve aktere, od agenata, preko krivotvoritelja, odvajajući dvije radnje na zasebne stvari, ali ne posve jer se stječe dojam da ako želiš uhvatiti kriminalca, moraš postati kriminalac. Ima tu doušnika, policajaca, uhoda i ubojstava, no ništa nije nabacano već prati radnju pregledno kako to samo najbolje stvari znaju biti. Friedkin je spretan redatelj, zna režirati, ali jednako tako zna i napraviti okružje u kojem se likovi susreću. Agenti i kriminalci dijele isti svijet, ali se svaki ponekad vraćaju u svoj te Masters tako djeluje kao jedan od onih bogataša koji neke stvari rade iz izazova i ljubavi dok agenti ispadaju ljudi koji uživaju u poslu jer mogu raditi što god žele, s tim da im privatni životi štekaju jer ne mogu odijeliti privatno od poslovnog. Tu je odmah i najveća mana cijele priče. Likovi ostaju poprilično površni, iako su im karakteri oštri kao razbijeno staklo. Masters je slika umjetnika koji ima poseban dar, ali i koji ima nešto boemsko u sebi, pa ispada kao neshvaćeni umjetnik i nikako nam na kraju nije jasno zašto radi neke stvari koje radi. Chance je agent koji živi za akciju. On je školski primjer murjaka koji će prijeći granicu bez trepataja i koji ima jednostavnu filozofiju da cilj opravdava sredstvo. Nepredvidljiv i ne baš lik kojeg će svatko voljeti. Njegov partner John je pak slika i prilika ministranta, on je za igru po pravilima, no radnja će ga polako okrenuti na pravu stranu (Chanceovu stranu) i taj prijelaz je poprilično dobro napravljen. Ali, to je to. Oni su slika nečeg već viđenog, iako profesionalno odrađenog. Uspjeh s likovima jeste što su ih odigrali gotovo nepoznati glumci, stvar koja na prvu zvuči jako čudno. Williamu Petersenu, koji je na ovim stranicama već par puta spomenut, ovo je bila prva uloga. Prethodno se pojavio u spomenutom Thiefu od M. Mann na cijelih pet sekundi. Prva uloga, pa glavna i kolektivna razvaljotka. Willem Dafoe već je imao svojih pet minuta u Streets of Fire, pa je ovo bio samo nastavak dobrog puta, iako je ustvari bio zelen kao i Petersen. Tu je i John Turturro kao još jedan zeleni gušter koji će kasnije napraviti grand slam karijeru, a oni koji preferiraju ponešto akcijski materijal, bez muke će prepoznati i Steve Jamesa, koji je tu uletio odmah nakon American Ninje. Znači, pun kufer poznatih lica, koji su jako dobro odradili svoj posao, fer priča (iako je u osnovi sve to žandar love lopova spika) i grity osjećaj mjesta radnje (sva moguća, već kad sam kod toga) a kakav bi to bio Friedkinov film da nema pravu pravcatu potjeru s autima, koja je, pogađate, isto tako zanemarena kao i cijeli uradak. Znači, nemate što gledati, a imate štimung na kriminalističke filmove? Šteta bi bilo propustiti ovako zgodan naslov koji samo čeka da bude pogledan. Tko zna, možda dobijete i volje da krivotvorite pokoji euro za kućnu upotrebu.

2116487,MqveFMRzikFV7Hc_8n63Uc1ipmVb1vLp9msrFhS3XaFwpWgi6UYEvgJgPeOS3+TzP7qqwCcLyODdR79920XjOw== 2116488,Q9dpB8jitxuDkdRiMYAXLdPnWFqRtVXKAO28Io7_jhBbMtSCVai_EnHoxeVgiZb1aX+nfpXBgAMmtjWsCqzvHg== 2116489,IoXe6lwO0QMh6Z04p6fOKZYvOlooUZkWjQYZrXa4RHqhx6Bc2+v7wgMLdv+hcmIcSr_7eqK9guqJkPpD4fA6uw== 2116490,2ZszRrdlkp7knRVmpJlEf6Rsa6WvealzJUF0yOC831AtcAt+Fsvlg6ONLfyZMTzjSXWrTFvr7eQHr2OVvq3ulg== 2116491,MqveFMRzikFV7Hc_8n63Uc1ipmVb1vLp9msrFhS3XaEtcAt+Fsvlg6ONLfyZMTzjSXWrTFvr7eQHr2OVvq3ulg== 2116494,e037NFsh+Krq06U7tnE3LMvUmnWzIKMK6lhhB+S0g9uMHY6n9UFdx_F1sfhwcUnP_6c6uuIOt37+Um3E6fWHFg== 2116495,WQZy+_3zKEKqOXl5vO6kkN3__LI8A6RGT2pvaepNS+xM1xxB7m5A6C93P67YzOOjlZaKygcQDjJaG9r5Npl0GQ== 2116497,MqveFMRzikFV7Hc_8n63Uc1ipmVb1vLp9msrFhS3XaFwpWgi6UYEvgJgPeOS3+TzP7qqwCcLyODdR79920XjOw== Going-warp-speed File created with CoreGraphics police-federale-l-a-01-g toliveanddieinla

 

 

 

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s