The Fugitive (1993)

Posted: Veljača 3, 2015 in Akcija, Harrison Ford, Thriler, Tommy Lee Jones

gb0krMi2wO69iIpeqj878D02s6A 81soqF6TUtL._SL1500_ fugjun12

IMDb

Trailer

Samuel Gerard

“Your fugitive’s name is Dr. Richard Kimble. Go get him.”

Nema dugo da sam pogledao treći dio Taken franšize, u kojemu Liam Nesson ponovo upotrebljava setove svojih vještina da bi donio pravdu u ovom mračnom svijetu. Ovaj put u svoje ime jer ga, naravno, krvio, optuže da je ubio svoju ženu. Liam tako mora pobjeći i pronaći odgovorne, što za čovjeka s njegovim sposobnostima uopće nije neki problem. No, što ako ne pripadate tom svijetu, kriminalnom, da tako kažem, pa morate improvizirati naveliko da nešto postignete, a uedno vas u tome spriječava policijska potjera te vaš karakter koji ne može ne pomoći nekome tko je u nevolji. Sredinom šezdesetih godina prošlog stoljeća na malim ekranima počela se vrtjeti serija lagano pamtljivog naslova; The Fugitive. Doktor Richard Kimble našao se u stvarno nepovoljnoj situaciji nakon što ga pogrešno optuže da je ubio svoju ženu te, igrom slučaja, uspije pobjeći. Slijede četiri godine bježanja, traženja jednorukog čovjeka, pravog krivca, ali i pomaganja ljudima koji mu se nađu na putu jer Kimble, usprkos situaciji u kojoj se nalazi, ne može samo tako pustiti da netko ostane bez pomoći ako mu treba, često time stavljajući vlastitu glavu u opasnost da bude uhvaćen. Četiri godine završile su dvjema završnim epizodama koje su onda probile krov gledanosti (oko 45 milijuna ljudi ih je vidjelo) stavljaći Bjegunca među najuspjšnije serije ikad snimljene, a Kimblea na popis najpoznatijih junaka. Seriji je pomogao taj poznati motiv krivo osuđenog čovjeka, iako je u radnji bilo spomenuto da Kimble i žena nisu imali baš tako idiličan odnos (realan brak, reklo bi se) jer bilo je izrazitih slučajeva gdje se to znalo dogoditi, ali pomoglo je i to što je serija nastala na klimavim temeljima stvarnog događaja koji je u tim danima bio poveća senzacija. Dr. Sam Sheppard optužen je u 50-im godinama da je ubio svoju ženu, no njegova obrana temeljila se da je zatekao nepoznatog čovjeka u kući, da se potukao s njim te da ga je pokušao uhvatiti. Njegova obrana nije bila uvažena i proveo je 10 godina u zatvoru, kada je na ponovljenom suđenju oslobođen optužbi. Sheppard, za razliku od Kimblea, nikad nije potpuno dokazao svoju nevinost usprkos dokazima koje je policija pronašla u kući (koji su ga i oslobodili, ali ne i potvrdili da je bio krivo optužen 10 godina u zatvoru – čudna logika). Takav slučaj, koji je bio medijska senzacija preko cijele Amerike, bio je više nego dovoljna reklama za seriju, a takav fenomen (i gledanost, kao i dobre kritike) bile su kao stvorene da budu nanovo iskopane za ponovno korištenje. Ne seriju (iako se i ona opet pojavila – remake) već cjelovečernji film. Bio je to projekt iskopavanja starih serija i oblačenja u novo ruho, potez koji je danas posve normalan, iako u samim devedesetim nije bio, ne toliko. Našli su se producenti, našao se redatelj, našli su se glumci i priča je mogla krenuti. Sadržaj, pretpostavlam, znate svi.

Dr. Richard Kimble biva optužen da je ubio svoju ženu (proces koji djeluje pomalo šlamperajski odrđaen – barem što se tiče obrane) i, igrom slučaja, dobije priliku pobjeći iz zatvora. Našavši se na slobodi, mora dokazati da nije on krivac, ali to će biti pomalo zeznut posao jer s jedne strane ima urotu zbog koje ubojstvo njegove žene nije tako jednostavna priča kako se čini, a s druge strane zato što mu je za petama US Marshall Samuel Gerard, koji ne mari za to da li je Kimble kriv ili ne već ga zanima samo to da ga vrati natrag u zatvor. Film ponešto izmjenjuje detalje glavne priče. U seriji, žena od Kimblea bila je ubijena tokom kućne provale, te je glavni krivac bio lutalica koji je putovao Amerikom (zato ga Kimble i prati preko pola zemlje). Iza ubojstva nije stajala nikakva urota kao što je to slučaj s filmom, u kojem je Kimble trebao biti glavna žrtva, a ne žena mu. Sama osnova ostala je vjerna originalu – Kimble je čovjek koji neće okrenuti glavu akko nekome treba pomoć, čak i ako to znači da će biti uhvaćen, a Gerard, koji je od policijskog poručnika postao savezni šerif (što pak ima više smisla jer oni djeluju po cijeloj Americi) no s jednakim ne zanima me što si napravio stavom, koji se postepeno mijenja u razmišljanje nije li možda Kimble nevin već kad toliko riskira da dokaže svoje teorije, čak i pod prijetnjom da ga uhvate. Film je odrazio raspoloženje i osnovne ideje serije, te je modernizacija uklopljena tako lagano kao da se uopće nije ni radila. No, film nije dobar zato što se poslužio već provjerenim materijalom, ili zato što je koristio motiv nevin čovjek protiv lošeg sustava (iako jest) već zato što je u njega ugurano svega, stvarno svega i svačega, počevši od…

…samih likova. Andrew Davis, redatelj kojemu je jako, jako, jako malo nedostajalo da bude sami vrh američkog autorskog stvaralaštva (nešto kao Michael Mann) ovdje je imao oteži zadatak, prikazati dva glavna junaka oprečnih karaktera, kao i njihovu pratnju. Kad kažem oteži zadatak onda to mislim samo uslovno jer Davis je već prije pokazao kako mu igranje s više likova i prikazivanje dvije različite strane uopće ne predstavlja veliki problem (The Package & Under Siege) te mu čak ni sama širina priče isto tako nije smetala da napravi dinamičan film čak ni ako je sama dinamika svedena na razgovore između likova. To se može zahvaliti i dobrom scenariju, detaljnom, ako vam je draže, jer je popunjen raznim sitnicama koje ne samo da prate priču već dobro stvaraju i osjećaj nekakve ispunjenosti, kao da se pazilo doslovce na sve. Ima tu i ponekih mana, detalja koji su žrtvovani poradi priče (telefonski poziv od Kimbleove žene na samrti gdje optuži njega za ubojstvo) ali uglavnom radnja drži vodu, nudi prikaz svega što obje strane rade (nijedno sazanje nije izvučeno iz šešira) te ubacuje motive zavjere, potjere, očaja i akcije bez da išta od toga zasjenjuje ono prethodno. I Davis režira smireno, nema tu shaky kamera, nema tu divljih rezova, nema tu eksplozija da se zabavlja publika, pa čak i kad ima nešto jače na ekranu (sudar vlaka i zatvorskog autobusa) režirano je s pažnjom da se sve vidi i da se napravi napetost iz same situacije, a ne spektakularnosti. Nije ni čudo da je Davis jedno vrijeme bio jako cjenjen redatelj, što zbog detaljnog pristupa scenarijima, čak i onima koji su šlampaviji (Code of Silance) te režiranja akcije, pa usporedbe s Michaelom Mannom uopće nisu besmislene. U to se može dodati i povezivanje s likovima. Harrison Ford i Tommy Lee Jones dvojac su koji imaju svoje već unaprijed određene kvalitete zbog kojih ih je lagano gledati. Ford kao običan čovjek u zeznutoj situaciji je već stara vijest, dopadljiv je i snašao se dobro u scenama gdje je trebao malo glumiti (šteta što nije pala nominacija za Oscar). Jones je pak uobičajeni tvrdi lik koji ne šmeka kompromise i zajebavanje, ciničan i nikad posve jasno definiran; mrzi li Kimblea ili mu pomaže zato što sam vjeruje da je nevin. Netko će reći da su to i šablon uloge njih dvojice i neće puno pogriješiti, ali odrađene su sa stilom i lakoćom (Jones i Davis su prje toga već surađivali dva puta – treća sreća i pao mu je Oscar za sporednu ulogu) i uvjerljivo. Za razliku od Nessonovg Briana Millsa, koji svoj slučaj rješava uz pomoć akcije, pištolja i prijatelja, Fordv Kimble je sam samcat, a to što scenarij inzistira na detaljima (kako živi u skučenom stančiću, pravljenje osobne) pridodaje na njegovoj običnosti, što ga opet (namjerno) bolje povezuje s običnim pukom. Jones pak ima svoju prateću svitu, čime se naglašava veliki zli sustav (sve im je na raspolaganju) ali i tu i tamo ubacuju i komični predah-dva, što za film koji baca trajanje preko dva sata dobro dođe. Priča, likovi, glumci i na kraju grad – Chicago. Davis ga kristi stalno u svojim filmovima i vidi se da ima odlično oko za dočaravanje njegovih ulica kao još jednog aktera priče, što je zgodna stvar ako niste jedan od onih koji vole bezlične američke metropole (kao ja). U filmu doslovce sve štima, gotovo da nema mane (izuzev detalj-dva u scenariju – i pokoja tehnička omaška – onaj vlak se ne bi zabio u autobus već u brdo s obzirom kako se autobus prevrnuo) te čak nakon dvadeset i nešto godina uspjeva ostati svjež i napet, bez obzira što se o njemu zna sve. Šteta što ga ne spominju malo više kao vrhunski primjer kako se radi triler s primjesama akcije jer bi trebalo, barem kao lekcija nadobudnim filmašima koji misle da je dovoljno samo kopirati osnovni sadržaj (Taken 3) i postići isti uspjeh.

2393115,yp+T7PMY5lKvdiJRNP2232rRcIxVh8A_S7N9IsWuz4QEwaEPZZrjpU+rJbihmueTTpJCTKIusJ0qmDEDRKo4WA== 2393119,U9Xeak6R7Z2LIis5W5d7Bbkv8VtYjxUjIGjc9CGOTMa6epR_p5BKNKraMwdzchjkxp3GOge0ydyOjPmjX3lZSA== 2393123,wENhz_thfdJhBgdiWFGDOVnVFwIK9XY2EIm6+lzuEKxw+7oNmxMioOI6kztYzm9gPGnkVBCfYYeZ3H8jcyq0DA== 2393124,6yuwvvUzzTyarDYfSSiAJ74WK5h8SmJ14QgdQcgjxUg9XFBzVwqcUXsds9NSYsDNY3ruOmmqefLhVA86hafmjQ== 2393126,MqveFMRzikFV7Hc_8n63Uc1ipmVb1vLp9msrFhS3XaEtcAt+Fsvlg6ONLfyZMTzjSXWrTFvr7eQHr2OVvq3ulg== 2393127,IoXe6lwO0QMh6Z04p6fOKZYvOlooUZkWjQYZrXa4RHqhx6Bc2+v7wgMLdv+hcmIcSr_7eqK9guqJkPpD4fA6uw== 2393132,B5jGH8SUJdtW9mW4BIbKPtiqzHTDZzEtgHM7pp77xTJdMf3pUgk7xLDXZ8tKvlDi1H1IAfmPU7pckuW_8sNCwg== 2393137,MqveFMRzikFV7Hc_8n63Uc1ipmVb1vLp9msrFhS3XaEtcAt+Fsvlg6ONLfyZMTzjSXWrTFvr7eQHr2OVvq3ulg==

2393108,y6mk6Ts6tXdjrcGDGIDDVrqxE0yowNaTLTRjIZr1qqLuwHdtONkGV7fCXrh_NOS7eKR+MnLdciUDV5eX5Nv_LQ== 2393109,tg2jthrzUZHivxqRDpTH3fvK+mfvQmX4_REdVFjwl__37f0lxjx99739iAnbLhL0RGx37Cc1sqYCy1AsbIYeeA== 2393112,tL4vC72NxKIk49wfFtmR2K60BPVZ1hIt+mBTW8eUbmZtTgYejONNfgcap422HwzEpQd9iibHlkrmJtChoN0Acw== 2393114,y6mk6Ts6tXdjrcGDGIDDVrqxE0yowNaTLTRjIZr1qqLuwHdtONkGV7fCXrh_NOS7eKR+MnLdciUDV5eX5Nv_LQ== 2393117,Ch5IaQqnxxXrfoqhNaMHsk_Tn6biqPwv1WKFW8fmhtv37f0lxjx99739iAnbLhL0RGx37Cc1sqYCy1AsbIYeeA== 2393121,iEMoloDOhsjC4_RkI1Wpm4KxRhah3V6l_sX_MwGE2kFQKXpUImk5zedcpGARclisRsOgZPo21DBk1HOxAsM8iA==

Oglasi
Komentari

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s